fredag 28 oktober 2011

Arkadi, Kreta.

Som tidigare bestämt åkte vi till Arkadi-klostret dagen till ära. Detta efter att ha betraktat paraden och förtjusats inne i Chania centrum. Nationaldag är viktiga grejer på Kreta. Paraden hamnade inte på bild men det gjorde Rethymnons kanske viktigaste sevärdighet.

Porten till Arkadi-klostret. En plats som för kretensarna symboliserar revolution, frihet och modighet. Kort sagt en plats som de är väldigt stolta över.

Jag strosade runt i de historiska omgivningarna och kikade på allt och klättrade och hade mig. Det här kortet visar klostrets hjärta, det vill säga kyrkan och mig själv i hög person.

Med mig hade jag såklart Oskar som kanske uppskattade Kretas natur allra mest. Rutten upp till Arkadi är en upplevelse i sig och naturen överträffar sig själv gång på gång. Ett smakprov på vad man kan se är: olivodlingar, vinplantage, djupa raviner, serpentinvägar, får och getter, mysiga små landsbyar och mycket mer. Fantastico!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar